Stagnace v dopravě?
Klesající ziskovost nákladní dopravy, snížená poptávka po dopravních a logistických službách, drastické zvýšení mýtného v zemích EU, tlak podniků na zavedení bezemisních způsobů dopravy - to jsou jen některé z mnoha výzev, kterým bude odvětví TSL v nadcházejícím roce čelit. Jsme připraveni na změny, které nás čekají? Poučíme se z těžkého roku, který je za námi?
Podrobný popis změn, k nimž dochází v průběhu letošního roku, a výhled na rok 2024 je uveden v další zprávě o odvětví, kterou vypracovala společnost Trans.eu: “Dopravní a logistický trh v Evropě”.
Co se dělo v roce 2023.
Řada negativních událostí v tomto roce, jako je rostoucí inflace a změny cen energetických surovin, následně způsobila problémy s udržením provozní ziskovosti společností v odvětví dopravy a logistiky. Podniky a spotřebitelé – ti všichni čelili dalším právním změnám ve své činnosti.
Pro některé z nich byly výzvou celní změny, které se projevily sankcemi a embargem na obchod s Ruskem nebo Běloruskem, což je přinutilo najít alternativní trhy, a pro jiné zvýšené náklady spojené mimo jiné s úplnou implementací balíčku mobility. Všichni byli nuceni hledat nové obchodní modely a řešení, na což částečně reagovala námořní a intermodální doprava.
upozorňuje ve zprávě Dr. Dorota Raben, Logistics and Supply Chain Expert
Klid před bouří
Michał Pakulniewicz, analytik dopravního trhu a novinář ze společnosti Trans.INFO, ve zprávě cituje údaje think-tanku Transport Intelligence, které vycházejí z přibližně 750 milionů různých cen na nejdůležitějších evropských dopravních koridorech.
Transport Intelligence analyzuje nejen nejdůležitější evropské trasy z hlediska sazeb, ale vytváří také index smluvních a spotových sazeb.
Index spotové sazby byl ve 3. čtvrtletí 2023. 125,4 bodu. -což je o 1,2 bodu méně než ve druhém čtvrtletí a až o 14,8 bodu méně než před rokem.
upozorňuje v publikaci.
Je však třeba poznamenat, že tempo tohoto poklesu se zpomaluje. V oblasti smluvních sazeb se začaly objevovat určité známky růstu. Je těžké jednoznačně říci, zda se jedná o signály, které předznamenávají zlepšení.
Odborníci očekávají, že v prvním čtvrtletí roku 2024 by mělo dojít ke zvýšení sazeb v Evropě v důsledku zvýšení mýtného v Německu. Připomeňme, že od 1. prosince 2023 se kilometrová jízda nejoblíbenější dálkovou kombinací nákladních vozidel zdraží až o 15 eurocentů, tedy o více než 80 %.
V prvních měsících roku 2024 lze očekávat, že většina zemí EU bude následovat Německo a mýtné dále zvýší. Toto opatření souvisí s termínem 25. března 2024, kdy je třeba provést ustanovení směrnice EU 2022/362. Cílem těchto změn je přimět dopravce, aby postupně nahradili vozidla na naftu nebo zkapalněný zemní plyn (LNG) vozidly s nulovými emisemi (BEV, FCEV nebo ICE na vodík)
A zde je třeba zdůraznit, že dopravci se budou potýkat se dvěma nepříznivými faktory, které je silně ovlivňují. Zvýšení mýtného zvyšuje již tak vysoké provozní náklady. Bylo by napůl špatné, kdyby k tomu došlo na horkém trhu, v době ekonomického boomu a množství zakázek. Tentokrát však náklady dopravních společností rostou, ale dopravci to nemají jak na trhu zohlednit. Navzdory náznakům, že dno recese je již na dohled, je v nadcházejících čtvrtletích pravděpodobnější mírný růst a stabilizace než výzvy k rušení zakázek.
Samotné očekávané dynamičtější oživení evropských trhů a zvýšená poptávka po dopravě (tj. přirozený tržní motor růstu sazeb) by se měly projevit až ve druhé polovině roku. Tím spíše, že prestižní index PMI, ke kterému vzhlížejí všichni ekonomové, si nedělá iluze: německý průmysl se potápí hluboko pod padesátibodovou hranici, což znamená drastický pokles ekonomiky i nálady manažerů. Slabost největší ekonomiky EU je velmi špatnou zprávou pro celou Evropu, a to i pro dopravní společnosti, které provádějí kabotáž v Německu.
Situace v jižní Evropě
A jak se daří tomuto odvětví v jiných evropských zemích? V Rumunsku se v roce 2024 očekává růst HDP o 4,8 % na 1 713,7 miliardy lei, zatímco míra nezaměstnanosti mírně poklesne z 2,7 % v roce 2023 na 2,6 % v roce 2024. Rumunská ekonomika by získala ještě více, kdyby nebylo zamítnuto přijetí země do schengenského prostoru.
Přistoupení Rumunska k schengenskému prostoru by přineslo místnímu dopravnímu průmyslu řadu výhod, včetně odstranění nutnosti čekat na hranicích a zvýšení přepravní kapacity a objednávek. Příznivé účinky přistoupení by se projevily okamžitě. Po odstranění hranic by se výrazně zvýšil počet linek mezinárodních dopravců. Snížily by se také náklady na pohonné hmoty, protože by odpadla čekací doba pro kamiony na hranicích, která se v současnosti pohybuje od 24 do 72 hodin, zejména na hraničních přechodech s Bulharskem (Calafat-Vidin a Giurgiu-Ruse) a Maďarskem.
vysvětluje Sergiu Iordache, generální ředitel společnosti DSV Road.
V Srbsku panují v souvislosti s rokem 2024 velké obavy. Je sice pravda, že země je pro investory do logistických center velmi atraktivní, ale realita v jiných oblastech logistiky a dopravy není tak slibná. Vysoké náklady a klesající poptávka po dopravních službách již v roce 2023 způsobily krach mnoha dopravních a přepravních společností. Následující měsíce by mohly být stejně náročné.
Generální ředitel společnosti FERCAM v Srbsku Marko Kambić zdůrazňuje, že domácí trh není izolovaný a že veškeré turbulence se odrážejí i v naší zemi.
V letošním roce se nám podařilo udržet obchod s mírným nárůstem a zároveň se vážně připravit na příští rok, který bude mnohem těžší. Podle prognóz bude rok 2024 mnohem náročnější jak z hlediska objemu prací, tak z hlediska cen služeb. Proto se snažíme udržet stávající zákazníky a zároveň jim poskytovat co nejlepší služby .
zdůrazňuje.
V těžkých dobách je třeba investovat do vlastních zdrojů, abychom mohli co nejúčinněji čelit všem okolnostem. Firmy by se měly zaměřit na vývoj nových řešení a služeb, investice do digitalizace, sledování ekologické agendy a také na neustálý rozvoj kompetencí zaměstnanců.
domnívá se Kambić.
Digital connectivity – největší výzva pro odvětví v nadcházejících letech
Na další oblast, která potřebuje investice a zlepšení, upozorňuje také Piotr Hunker. Vedoucí společnosti Trans.eu se domnívá, že odvětví je teprve na začátku své cesty k digitalizaci.
K dispozici máme samozřejmě celou řadu softwaru, který pomáhá organizovat procesy a operace, a stále sofistikovanější platformy TMS, FMS, WMS a dokonce i viditelnost. Stále nám však chybí hlavní prvek, tzv. digitální konektivita, a standardy pro výměnu dat. Odvětví není propojeno ve společné digitální síti a tou je logistika. Máme takzvané digitální ostrovy, kdy firemní software umožňuje pracovat digitálně v kruhu stálých kolegů na bázi jeden na jednoho a velká část dopravy se odehrává v řetězci, kdy jeden uživatel používá jednu aplikaci a druhý jinou. Je zde odesílatel, který spolupracuje s provozovatelem, provozovatel spolupracuje s velkým dopravcem, který spolupracuje s menším dopravcem, který spolupracuje pouze přímo s přepravcem.
zdůrazňuje.
Právě nedostatek digitální konektivity bude v příštích letech největší výzvou pro průmysl, větší než například v poslední době tolik módní umělá inteligence, protože bez dat není umělá inteligence.
Zdroj: https://tfc.trans.eu/cz/blog/prepravni-trh/stagnace-v-doprave-hlavni-zjisteni-zpravy-trans-eu/