• Facebook
  • E-mail

Odesláním poptávky souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.

Odesláním nabídky souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.

Stagnace v dopravě?

Stagnace dopravy?

Klesající ziskovost nákladní dopravy, snížená poptávka po dopravních a logistických službách, drastické zvýšení mýtného v zemích EU, tlak podniků na zavedení bezemisních způsobů dopravy - to jsou jen některé z mnoha výzev, kterým bude odvětví TSL v nadcházejícím roce čelit. Jsme připraveni na změny, které nás čekají? Poučíme se z těžkého roku, který je za námi?

Podrobný popis změn, k nimž dochází v průběhu letošního roku, a výhled na rok 2024 je uveden v další zprávě o odvětví, kterou vypracovala společnost Trans.eu: “Dopravní a logistický trh v Evropě”.

Co se dělo v roce 2023.
Řada negativních událostí v tomto roce, jako je rostoucí inflace a změny cen energetických surovin, následně způsobila problémy s udržením provozní ziskovosti společností v odvětví dopravy a logistiky. Podniky a spotřebitelé – ti všichni čelili dalším právním změnám ve své činnosti.

Pro některé z nich byly výzvou celní změny, které se projevily sankcemi a embargem na obchod s Ruskem nebo Běloruskem, což je přinutilo najít alternativní trhy, a pro jiné zvýšené náklady spojené mimo jiné s úplnou implementací balíčku mobility. Všichni byli nuceni hledat nové obchodní modely a řešení, na což částečně reagovala námořní a intermodální doprava.
upozorňuje ve zprávě Dr. Dorota Raben, Logistics and Supply Chain Expert
 
Klid před bouří
Michał Pakulniewicz, analytik dopravního trhu a novinář ze společnosti Trans.INFO, ve zprávě cituje údaje think-tanku Transport Intelligence, které vycházejí z přibližně 750 milionů různých cen na nejdůležitějších evropských dopravních koridorech.

Transport Intelligence analyzuje nejen nejdůležitější evropské trasy z hlediska sazeb, ale vytváří také index smluvních a spotových sazeb.

Index spotové sazby byl ve 3. čtvrtletí 2023. 125,4 bodu. -což je o 1,2 bodu méně než ve druhém čtvrtletí a až o 14,8 bodu méně než před rokem.
upozorňuje v publikaci.

Je však třeba poznamenat, že tempo tohoto poklesu se zpomaluje. V oblasti smluvních sazeb se začaly objevovat určité známky růstu. Je těžké jednoznačně říci, zda se jedná o signály, které předznamenávají zlepšení.

Odborníci očekávají, že v prvním čtvrtletí roku 2024 by mělo dojít ke zvýšení sazeb v Evropě v důsledku zvýšení mýtného v Německu. Připomeňme, že od 1. prosince 2023 se kilometrová jízda nejoblíbenější dálkovou kombinací nákladních vozidel zdraží až o 15 eurocentů, tedy o více než 80 %.

V prvních měsících roku 2024 lze očekávat, že většina zemí EU bude následovat Německo a mýtné dále zvýší. Toto opatření souvisí s termínem 25. března 2024, kdy je třeba provést ustanovení směrnice EU 2022/362. Cílem těchto změn je přimět dopravce, aby postupně nahradili vozidla na naftu nebo zkapalněný zemní plyn (LNG) vozidly s nulovými emisemi (BEV, FCEV nebo ICE na vodík)

A zde je třeba zdůraznit, že dopravci se budou potýkat se dvěma nepříznivými faktory, které je silně ovlivňují. Zvýšení mýtného zvyšuje již tak vysoké provozní náklady. Bylo by napůl špatné, kdyby k tomu došlo na horkém trhu, v době ekonomického boomu a množství zakázek. Tentokrát však náklady dopravních společností rostou, ale dopravci to nemají jak na trhu zohlednit. Navzdory náznakům, že dno recese je již na dohled, je v nadcházejících čtvrtletích pravděpodobnější mírný růst a stabilizace než výzvy k rušení zakázek.

Samotné očekávané dynamičtější oživení evropských trhů a zvýšená poptávka po dopravě (tj. přirozený tržní motor růstu sazeb) by se měly projevit až ve druhé polovině roku. Tím spíše, že prestižní index PMI, ke kterému vzhlížejí všichni ekonomové, si nedělá iluze: německý průmysl se potápí hluboko pod padesátibodovou hranici, což znamená drastický pokles ekonomiky i nálady manažerů. Slabost největší ekonomiky EU je velmi špatnou zprávou pro celou Evropu, a to i pro dopravní společnosti, které provádějí kabotáž v Německu.

Situace v jižní Evropě
A jak se daří tomuto odvětví v jiných evropských zemích? V Rumunsku se v roce 2024 očekává růst HDP o 4,8 % na 1 713,7 miliardy lei, zatímco míra nezaměstnanosti mírně poklesne z 2,7 % v roce 2023 na 2,6 % v roce 2024. Rumunská ekonomika by získala ještě více, kdyby nebylo zamítnuto přijetí země do schengenského prostoru.

Přistoupení Rumunska k schengenskému prostoru by přineslo místnímu dopravnímu průmyslu řadu výhod, včetně odstranění nutnosti čekat na hranicích a zvýšení přepravní kapacity a objednávek. Příznivé účinky přistoupení by se projevily okamžitě. Po odstranění hranic by se výrazně zvýšil počet linek mezinárodních dopravců. Snížily by se také náklady na pohonné hmoty, protože by odpadla čekací doba pro kamiony na hranicích, která se v současnosti pohybuje od 24 do 72 hodin, zejména na hraničních přechodech s Bulharskem (Calafat-Vidin a Giurgiu-Ruse) a Maďarskem.
vysvětluje Sergiu Iordache, generální ředitel společnosti DSV Road.

V Srbsku panují v souvislosti s rokem 2024 velké obavy. Je sice pravda, že země je pro investory do logistických center velmi atraktivní, ale realita v jiných oblastech logistiky a dopravy není tak slibná. Vysoké náklady a klesající poptávka po dopravních službách již v roce 2023 způsobily krach mnoha dopravních a přepravních společností. Následující měsíce by mohly být stejně náročné.

Generální ředitel společnosti FERCAM v Srbsku Marko Kambić zdůrazňuje, že domácí trh není izolovaný a že veškeré turbulence se odrážejí i v naší zemi.

V letošním roce se nám podařilo udržet obchod s mírným nárůstem a zároveň se vážně připravit na příští rok, který bude mnohem těžší. Podle prognóz bude rok 2024 mnohem náročnější jak z hlediska objemu prací, tak z hlediska cen služeb. Proto se snažíme udržet stávající zákazníky a zároveň jim poskytovat co nejlepší služby .
zdůrazňuje.

V těžkých dobách je třeba investovat do vlastních zdrojů, abychom mohli co nejúčinněji čelit všem okolnostem. Firmy by se měly zaměřit na vývoj nových řešení a služeb, investice do digitalizace, sledování ekologické agendy a také na neustálý rozvoj kompetencí zaměstnanců.
domnívá se Kambić.

Digital connectivity – největší výzva pro odvětví v nadcházejících letech
Na další oblast, která potřebuje investice a zlepšení, upozorňuje také Piotr Hunker. Vedoucí společnosti Trans.eu se domnívá, že odvětví je teprve na začátku své cesty k digitalizaci.

K dispozici máme samozřejmě celou řadu softwaru, který pomáhá organizovat procesy a operace, a stále sofistikovanější platformy TMS, FMS, WMS a dokonce i viditelnost. Stále nám však chybí hlavní prvek, tzv. digitální konektivita, a standardy pro výměnu dat. Odvětví není propojeno ve společné digitální síti a tou je logistika. Máme takzvané digitální ostrovy, kdy firemní software umožňuje pracovat digitálně v kruhu stálých kolegů na bázi jeden na jednoho a velká část dopravy se odehrává v řetězci, kdy jeden uživatel používá jednu aplikaci a druhý jinou. Je zde odesílatel, který spolupracuje s provozovatelem, provozovatel spolupracuje s velkým dopravcem, který spolupracuje s menším dopravcem, který spolupracuje pouze přímo s přepravcem.
zdůrazňuje.

Právě nedostatek digitální konektivity bude v příštích letech největší výzvou pro průmysl, větší než například v poslední době tolik módní umělá inteligence, protože bez dat není umělá inteligence.

Zdroj: https://tfc.trans.eu/cz/blog/prepravni-trh/stagnace-v-doprave-hlavni-zjisteni-zpravy-trans-eu/

Co je u nás nového?

17. 04. 2024
V uvedené dny rakouská policie zpomaluje hustý provoz na dálnici A12. Automatický…
10. 04. 2024
Rozsáhlou rekonstrukci tunelu Beveren provádí Agentura pro silnice a dopravu (AWV). V plánu…
09. 04. 2024
Operace ROADPOL Truck & Bus je koordinovaná celoevropská kontrolní akce policistů dopravn…

Máte zájem o zasílání nejnovějších nabídek přeprav?



cookie

Používáme cookies

Abychom vám usnadnili procházení stránek, nabídli přizpůsobený obsah nebo reklamu a mohli anonymně analyzovat návštěvnost, využíváme soubory cookies, které sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzu. Jejich nastavení upravíte odkazem "Nastavení cookies" a kdykoliv jej můžete změnit v patičce webu. Podrobnější informace najdete v našich Zásadách ochrany osobních údajů a používání souborů cookies.

Souhlasíte s používáním cookies?

Ano, souhlasím Nesouhlasím Nastavení
close

Používáme cookies

Abychom vám usnadnili procházení stránek, nabídli přizpůsobený obsah nebo reklamu a mohli anonymně analyzovat návštěvnost, využíváme soubory cookies, které sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzu. Jejich nastavení upravíte odkazem "Nastavení cookies" a kdykoliv jej můžete změnit v patičce webu. Podrobnější informace najdete v našich Zásadách ochrany osobních údajů a používání souborů cookies. Souhlasíte s používáním cookies?

Nezbytné (technické)

Tyto cookies pomáhají s tím, aby byly webové stránky použitelné. Poskytují základní funkce jako je navigace na stránce nebo změna rozlišení prohlížeče dle velikosti vašeho zařízení. Bez těchto souborů nemůže web správně fungovat. Používáme krátkodobé (session cookie) – vymažou se z vašeho počítače po zavření prohlížeče.

Preferenční (funkcionální)

Preferenční soubory cookie umožňují webové stránce zapamatovat si informace, které mění způsob, jakým se webová stránka chová nebo vypadá jako je váš preferovaný jazyk nebo region, ve kterém se nacházíte.

Statistické (výkonnostní)

Tyto soubory cookie pomáhají vlastníkům webových stránek porozumět tomu, jak návštěvníci interagují s webovými stránkami tím, že shromažďují a hlásí informace, často anonymně.

Reklamní

Reklamní soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků a jejich chování. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou relevantní a poutavé pro jednotlivé uživatele, a proto jsou hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

close

Cookies

Tento web používá soubory cookie a z hlediska zákona se jedná o osobní údaje. Správcem těchto osobních údajů je UVED Company,s.r.o., Bulharská 996/20, 10100 PRAHA 10, IČ: 01780565.

Další detailní informace o tom, jak nás můžete kontaktovat a jak zpracováváme osobní údaje (včetně cookies), se dozvíte v dokumentu Zásady ochrany osobních údajů, který najdete na našem webu.

Obecně o cookies

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou používat webové stránky k mnoha účelům, např. k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií nebo analýze návštěvnosti, některé slouží k tomu, aby si webová stránka pamatovala vaše preference. Tyto soubory se ukládají do vašeho zařízení (např. do počítače, tabletu nebo mobilního telefonu). Každá webová stránka může do vašeho prohlížeče odesílat své vlastní soubory cookies pouze v případě, pokud to umožňuje nastavení vašeho prohlížeče.

Zákon stanoví, že můžeme na vašem zařízení ukládat soubory cookie, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz těchto stránek (viz sekce Nezbytné cookies), a to bez vašeho souhlasu, na základě tzv. oprávněného zájmu. Pro všechny ostatní typy souborů cookie potřebujeme váš souhlas, jehož plný text najdete zde, a který můžete kdykoliv odvolat pomocí tohoto formuláře.

Druhy cookies

Cookies se dělí podle účelu, k jakému jsou využívány a ta takto:

Nezbytné (technické)

Tyto cookies pomáhají s tím, aby byly webové stránky použitelné. Poskytují základní funkce jako je navigace na stránce nebo změna rozlišení prohlížeče dle velikosti vašeho zařízení. Bez těchto souborů nemůže web správně fungovat.

Tyto cookies lze blokovat (zakázat), ale část stránek se vám nemusí zobrazovat správně, některé části dokonce nemusí fungovat. Návody pro nejčastěji používané prohlížeče najdete zde:

Preferenční (funkcionální)

Preferenční soubory cookie umožňují webové stránce zapamatovat si informace, které mění způsob, jakým se webová stránka chová nebo vypadá jako je váš preferovaný jazyk nebo region, ve kterém se nacházíte.

Statistické (výkonnostní)

Tyto soubory cookie pomáhají vlastníkům webových stránek porozumět tomu, jak návštěvníci interagují s webovými stránkami tím, že shromažďují a hlásí informace, často anonymně.

Reklamní

Reklamní soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků a jejich chování. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou relevantní a poutavé pro jednotlivé uživatele, a proto jsou hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

Seznam cookies

Na našem webu využíváme jak naše vlastní cookies, tak cookies třetích stran, jejichž vlastní zásady zpracování uvádíme zde:

Vypracovala advokátní kancelář Petráš Rezek

close

SOUHLAS SE ZPRACOVÁNÍM OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Identifikace správce: UVED Company,s.r.o., Bulharská 996/20, 10100 PRAHA 10, IČ: 01780565.

V souladu s ustanoveními Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 o ochraně fyzických osob, v souvislosti se zpracováním osobních údajů (dále jen „Nařízení“) souhlasím tímto s tím, aby výše uvedená společnost (dále jen „správce“) zpracovávala mnou poskytnuté osobní údaje (dále jen osobní údaje), a to:

  • cookies

pro účely:

  • statistické(1) (např. doba vaší návštěvy našich stránek, nejčastěji používaná část webu apod.)
  • preferenční (např. identifikace prohlížeče, jazykové nastavení apod.)
  • marketingové a reklamní (např. personalizace reklamy, statistika vyhledávání apod.)
  • ostatní (jiné nezařazené technické účely)

Souhlas je možno nastavit pro všechny (tlačítko Ano, souhlasím) nebo pouze pro některé účely (zaškrtnutím příslušné části), případně je možné zamítnout vše (tlačítko Nesouhlasím).

Při udělení souhlasu smarketingovými a preferenčními cookies může docházet k profilování.

Poskytnutí údajů k účelům zpracování dle tohoto souhlasu je dobrovolné.

Beru na vědomí, že mám právo:

  • požadovat přístup k mým osobním údajům,
  • požadovat opravu či výmaz mých osobních údajů,
  • požadovat omezení zpracování,
  • vznést námitku proti zpracování,
  • na přenositelnost osobních údajů,
  • podat stížnost proti zpracování osobních údajů u Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Byl/a jsem poučen/a, že mám v souladu s Nařízením právo kdykoliv odvolat svůj souhlas odvolat pomocí tohoto odkazu.

Veškeré informace včetně možnosti výkonu svých práv, způsobu odvolání souhlasu a doby uložení jednotlivých cookies najdete v dokumentech Cookies a Zásady ochrany osobních údajů, které najdete na našem webu.

(1) Zpracování statistických cookies je naším oprávněným zájmem. Zaškrtnutím příslušné části zde můžete uplatnit námitku proti tomuto zpracování a zastavit jejich zpracování.